04.

Granice książki – wolność słowa – sztuka czytania – książka artystyczna

Kraków  ⟶  20.05 – 20.06.2022

Kurator: Teresa Frodyma
Wystawa organizowana w ramach festiwalu sztuki
„3. Krakowskie Spotkania Artystyczne 2022 – TERYTORIA”

Galeria Pryzmat, Kraków

 
 
 

Tytuł wystawy: „Granice książki – wolność słowa – sztuka czytania – książka artystyczna”

Uczestnicy:
Grzegorz Banaszkiewicz, Maciej Barański, Andrzej Bednarczyk, Zbigniew Bielawka, Grażyna Brylewska, Franciszek Bunsch, Agnieszka Dutka, Teresa B. Frodyma, Joanna Gałecka, Krescenty Grzegorz Maria Głazik, Barbara Grzybowska-Flores, Michał Jandura, Michalina Jurczyk, Alina Kalczyńska, Agnieszka Łakoma, Ewelina Małysa, Leonard Pędziałek, Władysław Pluta, Brygida Serafin, Mira Skoczek-Wojnicka, Jacek Sroka, Małgorzata Stachurska, Edyta Stajniak, Jacek Maria Stokłosa, Anna Śliwińska, Michał Zabłocki

Wystawa organizowana w ramach festiwalu sztuki „3. Krakowskie Spotkania Artystyczne 2022 – TERYTORIA”
Organizator: ZPAP o.Kraków, współorganizator: Akademia Sztuk Pięknych w &Krakowie, Nowohuckie Centrum Kultury w Krakowie, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie

Fotograficzna dokumentacja wystawy: Mirosław Niesyto

Wystawa „Granice książki …” ma na celu prezentację książki jako dzieła użytkowego, projektowego czy też artystycznego. Clive’a Phillpota (1982) dokonał następującego podziału na obszarze przenikania się książki i sztuki: zwykłe książki (just books), książki dzieła (bookworks) i &obiekty książkowe (book objects).*
Mowa tutaj o książkach, które stanowią integralną wypowiedź artysty. I &nie chodzi w tym przypadku o tzw. „piękną książkę” – wydawnictwo bibliofilskie, przedmiot zbytku. (…)
Pojęcie książki cały czas ewoluuje, choćby przez szybki rozwój nowych technologii, co powoduje, że traci ona swą materialność na rzecz wirtualności… A &z &książką artystyczną artyści będą dalej eksperymentować (formą, tradycją, statusem).

Teresa Frodyma, kurator
*Za Piotrem Rypsonem „Książki i strony”, Warszawa 2000

Opis mojego obiektu:
„Książka napisana” to obiekt składający się z autorskich brudnopisów i maszynopisów, 17x25x35 cm, okres jego powstawania obejmuje w przybliżeniu lata 1982-2012